Login
+Follow

Ensam på fjället

By 450milpacykel on 2013.06.19 In Uncategorized

Efter Mora så byttes känslan av lugn ut till en känsla av ensamhet. Jag cyklade igenom små byar där igenbommade hotell stod och förföll, Minigolfbanor låg i ett hav av ogräs och jag sov själv på vandrarhemmen. Det kändes som jag var i en gammal idyll som sätt sina glansdagar. Jag längtade efter sällskap . Men byn var så gott som tom på folk. Nu så börjar vägarna luta uppför, uppför och mer uppför. Plötsligt så susade jag fram själv på vägarna på fjället , längst vägen så var det bara tallar och vitmossa. Då och då så såg jag de norska fjällen långt bort. Det gav mej vilja och styrka att cykla vidare . Jag korsade Norge gränsen och cyklade vidare . Jag anlände till en camping. Den vidrigaste jag sovit på . Duschen luktade gammal unken pissoar . Jag slog upp mitt tält och somnade . Morgonen där på så cyklade jag vidare mot Koppang. Den dagen så var vädret perfekt . Lite sol , mulet och lite duggregn då och då. Men ensamt. Tanken att jag inte har packat nog med verktyg att fixa cykeln, om det nu skulle hända något gnagde i bakhuvudet. Det är ju bara jag här och en av ekrarna hade lossnat på hjulet. Fan att jag ska vara så dum och sätta på ett så klent hjul. Men då så ser jag något gult långt bort på vägen. En cyklist uppenbarar sej med gula packväskor. Vi stannar och skakar hand. Vi båda brister ut i skratt när vi säger att det är skönt att äntligen prata med någon. Att bryta tystnaden för ett tag. Han är från Belgien och ska uppåt i norge. Han har verktygen som behövs för mitt trasiga hjul .
Sedan så går det neeeedför och tallar och vitmossa byts ut mot underbara vyer . Väl nere i bland folk igen så känns det skönt att vara ute och cykla. Vägen slingrade sej längst fjorden och sedan upp en bit till koppang.
Dagen efter så skall jag cykla 13 mil. Jag tittade på kartan och funderade på om jag skulle ta den långa men stora vägen , eller den lilla över fjället. Jag borde vara rutinerad nog för att veta att inte genvägar lönar sej. Men jag bestämde mej till slut att gå på vägen över fjället, hur svårt kan det va. Det blev uuuuuuuuppför. Efter två timmar cykling så hade jag bara rört mej någon centimeter på kartan. Det visade sej vara grusväg i flera mil. Men väl uppe på fjället så stannade jag upp , jag såg mej omkring och insåg att det ända jag hör är mina egna andetag. Det är helt vindstilla och man ser flera mil bort. Jag cyklade vidare mil efter mil. Och vägen fortsatte uppför. Grusväg blev till smal asfalt och i horisonten såg jag bara moln. Det såg ut som jag cyklade bland molnen. Jag var uppe runt 1300 meters höjd och cyklade. Jag stannade till och skrek , men inget eko hördes. Det fanns inget för ljudet att studsa mot i detta enorma öppna landskap som jag var en del av. Här så finner man lugn och ro . Det var så fantastiskt vackert och känslan av ensamhet har aldrig varigt så påtaglig som den var då.
Men väl nere från fjället så var det ca sex mil kvar. Jag tog en paus för att samla kraft. All den tunga packningen och guppiga vägen har nu gjort så att åtta ekrar är lösa. Jag skruvade fast dem med fingrarna och försökte tänka på annat. Bara två mil kvar så började hjulet att bli skevt . Hjulet sjöng på sista refrängen så att säga. Väl framme i otta efter 11 timmar cykling senare så somnade jag nästan stående. Kroppen var helt slut . En dusch har aldrig känts så skönt . Dagen därpå började med att jag blev bjuden på frukost av mina camping grannar. Nu så behöver jag en vilodag efter åtta cykeldagar. Nu har jag fått tag i en bra cykelaffär som ska sätta dit nytt hjul och jag ska vila musklerna en dag. I morgon är det bara 5,5 mil till lom . Där det blir upp för ett berg.

Följ mej på instagram:
Kee_ahnström

1 Responses to "Ensam på fjället"

Comments (1)

1. Matti wrote:

Hej!
    Kul att se bilder från din tripp. Hoppas du får en fortsatt bra cykeltur med bra internetmöjligheter så vi får fortsätta att se dina bilder!